Stracks klumme#2

ADVARSEL! Hvis du ikke kan tåle mega pral fra en super chef, bedes du læse noget andet! Jeg er super selvglad og med god grund!

Nej nu må det være nok tænkte jeg efter endnu en skuffende dag i det Københavnske, næsten helt uden dykænder!

Det var blevet lørdag eftermiddag den 27. September, og jeg var blevet grundigt træt af landskampen og i særdeleshed København, nu skulle der andre boller på suppen. Forud var gået lidt lusk med TEO på den sydlige del af Amager, hvilket havde fået Nøddekrige (en art Peter Maura endnu ikke har set i DK!), to Lærkefalke og Moseugle i bogen, men langt fra nok. Med tanke på at mine dykænder lå på Lolland i store flokke og ventede på Kaptajnen, lod jeg grønne dykænder være grønne dykænder samme aften og gik tidligt i seng.

Næste morgen blev jeg vækket af uret 05.35, kaffen blev brygget, og ryggen blev tømt, far var dykande-klar. Fiatten kørte sydpå helt som om at den kendte vejen, det var som om at den var glad for at komme ud at blive luftet, og da anlægget næsten helt af sig selv spillede ”Klavier” med ”Rammstein” var stemningen i top, der var lagt i ovnen til noget stort!

Klokken 07.40 var klokken da jeg kørte fra motorvejen, og satte straks kurs imod Nørresø hvor der ofte ligger godt med dykænder om morgenen. Her lå som forventet lidt over ettusinde dykænder i blandet flok, flest var Taffelænder hvilket gav store forventninger. Ca. 08.15 lettede en flok Taffelænder på omkring 20 fugle fra rørskovskanten tættest på mig, hurtigt blev de tjekket i håndkikkerten og med det samme opdagede jeg en mindre rødbrun fætter med kraftigt hvid vingebånd, jeg var helt sikker på at der var Hvidøjet and i fuglen men en hybrid skulle jo lige udelukkes. Fuglen smed sig i den tyndere del af dykandeflokken, og relativt hurtigt blev den sikkert bestemt til Hvidøjet and.


Hvidøjet and, 1k, Nørresø.  Fuglen blev senere bestemt til ad M af fuglepigen Pernille

31. oktober 2004 fandt jeg en adult han Hvidøjet and i Røgbølle sø, denne er blevet set på lokaliteten i 05, 06 og igen tidligere i år, hvorfor det var glædeligt at konstatere at denne fugl havde mørkt øje og altså ikke er identisk med den tidligere fugl.

Jeg bestemte fuglen til 1k, da farverne var meget matte og bugen (som var hvid) ikke var i skarp kontrast til flankerne.

Jeg skal ikke undlade at gøre opmærksom på at dette er min femte Hvidøjet and, der ud over har jeg lavet et hav af hybrider, så hvis du vil lære af en mester hvordan man laver dykænder så er det mig du skal høre på!

RS

3 Responses to “Stracks klumme#2”


  1. 2 deepthroat 3. oktober 2008 kl. 08:39

    Nu siger Gedserpigerne også at Nørresøfuglen er ad han. Fucker nogen op eller skal 2-bird-theory-kortet på bordet?

  2. 3 Kongen af København 3. oktober 2008 kl. 18:20

    Denne fugl er bestemt ikke en adult han, det kan slv en blind burhøne da se!

    Hverken fuglepigen Pernille eller Gedserpigerne har fotos, så hvem ved om der er to fugle?


Skriv et svar

*

*


