Uge 42

Felttræf 2011. Bornholm. Efter træf på øen i 2001 og 2002 var det igen tid til at luske Bornholm i uge 42. Der blev lusket igennem langs kysterne, men lige lidt hjalp det. En mere eller mindre konstant vind mellem syd og vest betød, at der var meget få fugle på øen. Der skulle luskes langt efter en gransanger. Den sjældneste fugl på træffet blev en fuglekongesanger, der sås på Christiansø d. 15. oktober. Dertil kom hvidbrynet løvsanger og storpiber på Bornholm i løbet af ugen. Raghammer var bedste lokalitet med stationær bryn og storpiber, som blev twitchet af flere træfdeltagere.

Storpiber, Raghammer Odde, 21. oktober

Når der nu var så lidt i krattene, måtte mange ty til måger. Rigtig mange kaspiske og enkelte middelhavsmåger sås. Jeg så ca. 20 kaspiske og to middelhavsmåger. Den ene, en 1K, rastede i Snogebæk Havn d. 15. oktober. Den anden, en adult, stod på en mark ved km 27,8 ved Dueodde d. 19. oktober. Der sås ca. to rødstjerter på træffet. Heraf en han på Galløkken, der både sås 21. og 23. oktober. Den kunne vist ikke komme videre pga. sydvestenvinden.

Middelhavsmåge 1K, Snogebæk Havn, 15. oktober. Bemærk sort næb, stejl pande, hvidt hoved med mørk maske, mørke undervinger, tydeligt afsat sort halebånd i kontrast til resten af halen med få sorte pletter

På rundvisning på Svaneke Bryghus… Inkl. smagsprøver!

Lærkegården nær Tejn, som var basen, var super. Der var god stemning – på trods af få fugle. Et hit havde dog gjort underværker!!! Flere forlod træffet d. 19. oktober, da den rødøjede vireo blev opdaget på Mandø. Af de ca. 9, der forlod træffet, vendte kun tre tilbage.

SJ, Skat og RS fejrer go’ røv ved Mandø Brugs

Kommer træffet tilbage til Bornholm? Ikke foreløbig, tror jeg. Bornholm er mere vejrafhængigt end Vestkysten. Der er ingen havfugle – og de store fugleflokke, som Vadehavet byder på, mangler også. Ærgerligt, at ugen bød på skodvejr for Bornholm. Med så mange hits, som der er set på Christiansø og Öland, er det klart, at der også kan produceres på Bornholm. Men vejret skal være anderledes. Et højtryk over sydlige Finland – evt. længere mod øst – og lavtryk over sydlige Østersø, vind fra en østlig retning, og morgener med dis er ideelt for småfuglefald i Østersøen, fortæller Oluf Lou. Oluf, der pillede Danmarks første rubinsvin ud af nettet på Chrø, 20. oktober 1985.

Rubinsvin 1K hun, Christiansø, 20. oktober 1985. Pillet ud af nettet af Oluf Lou. Foto: Oluf Lou

20 Responses to “Uge 42”


  1. 1 Perleuglen i Pisseskoven på Vestamager/the best hits of MoKo, volume 5 5. november 2011 kl. 17:12

    Feltornitologisk Ordbog:

    Perleugle-influks – se perler på snor… (bør ej oversættes til):

    – a string of Perls…

  2. 2 ABK 11. november 2011 kl. 16:15

    http://www.tarsiger.com/gallery/index.php?pic_id=Jniemi1321019599&lang=eng

    nana ankom til Finland i dag

    Seneste fund fra Sverige er fra 8.november 2002, da en fugl blev ringmærket i Ottenby, Öland

  3. 3 Skal RoC ekskluderes fra DOFcall? 13. november 2011 kl. 17:13

    Bertil Svensson nåede til morgen 4,5-mærket!

    FØRSTE SVENSKER MED 450 ARTER!

    (MICKE NORD NÅEDE 400 ARTER DEN 19. NOVEMBER 1998)

  4. 4 ABK 14. november 2011 kl. 21:05

    Fangeflugt fra Kragskovhede Statsfængsel

  5. 5 DK500club 15. november 2011 kl. 18:01

    Hej ABK,

    Herren til venstre, HHN – dansk feltornitologis ‘Brandon fra Bevery Hills 90210’ – er ‘clean’, men hvis du læser dette link:

    http://www.fugleognatur.dk/kommentar.asp?id=735611

    – vil de se, at tøserne til højre – SKr KBC PHK – faktisk er på ‘ledsaget udgang’ efter at blive idømt tidsubestemt fængselsstraf for en af de største fejlobs i Danmark nogensinde; Den våde, unge stormmåge set i næsten totalt mørke off Kjul Strand aka ‘Præriemågen’ den 27. november 2005.(som LP iøvrigt havde sendt ud på DOFcall DK som rst->trk!!!)

    /DK500club

  6. 6 Who the fuck is RoC 15. november 2011 kl. 18:25

    skagen tir 1210 hættemåge ad ord rst sur&tværmole roc (hvis ik i sender ud iflg dofcall regler, så snart slut m meldinger herfra)

  7. 9 Twitching is not a crime! 23. november 2011 kl. 17:30

    Bühring fejrer sin rustværling med en hjemmerul, en længe ventet NFL’er (ny art for landet), som Bentzon-brødrene forsøger at twitche!

  8. 10 Maria Bianca Jakobsen 24. november 2011 kl. 17:28

    Hej. Jeg er nogle uger i skagen. Bor på Skagens gigt og rygcenter. Jeg var ude og nyde skoven som ligger lige ved siden af cenret. Hvor jeg fandt mig en bænk og sidde på. Inden længe kommer en Tretået spætte (Picoides tridactylus)forbi og sætter sig på træet lige foran mig. Blev super glad, for har aldrig set en spætte før. Den hamrede løs på træet og hoppede lidr rundt med små hop og så hamrede vidre. Da jeg ikke havde set en før skydte jeg mig tilbage for at se hvad det var for en. Da jeg tænkte, måske er der andre fugle som hamre i træer :) (Jeg er nu i faget)Jeg googlede spætte og læste så hvad slags var mest normale i Denmark. og ingen af dem så bekendt ud. Derefter tjekkede jeg billederne på google og så dukkede et billede op. trykkede på billedet og det var en artikel om den tretået spætte :D og det var den jeg så :D jeg er HELT sikker, og efter at have kigget på billeder herinde og andre steder, er jeg sikker på det en hun :D Vil rigtig gerne finde den igen, men ved ikke hvor jeg ska starte, har fundet kamara frem. Så hvis nogen kan hjælpe, eller ønsker selv prøve og finde den :D Så det skoven inde i skagen.

    Answer: ‘Hej, det er betteMorten fra Christiansfeld. Din spætte lyder rigtig god, kan vi evt. mødes’?

  9. 11 BoT-call 24. november 2011 kl. 17:42

    TOR tretået spætte hun set uden kikkert af 26-årige Bianca (fotoudokumenteret) via ukritiske BoT-Johan84934322

  10. 12 RS 24. november 2011 kl. 21:25

    Tænk at nogen er så dum og ville skrive det der står ovenfor, pinligt!

  11. 13 Anders Søgaard 25. november 2011 kl. 09:51

    Ja , det er grunden til at jeg aldrig gider se denne side , der er for meget af den slags lort , hvor folk sviner hinanden til anonymt , lidt ærgeligt , da der også bliver skrevet seriøse ting.

  12. 14 Otto 25. november 2011 kl. 17:16

    Luk dog denne latterlige side!

  13. 15 Fang Hesten 25. november 2011 kl. 23:25

    Luk dog denne latterlige side, når jeg har læst færdigt!

  14. 16 Gnavpot 27. november 2011 kl. 12:36

    Jeg er generelt mindre sur efter at have besøgt Cheferne

  15. 18 Mekanisk Havmåge 30. november 2011 kl. 22:20

    Michael Phelps scorede amerikansk guld, og BoT Johan scorede amerikansk sølv…

    …som vi glemte at køre på.

  16. 19 TopStringer 1. december 2011 kl. 20:19

    Jeg så den, og den er go nok – dato´en i hvert fald.

    Club550

  17. 20 Helgolands ruse.. 3. december 2011 kl. 11:30

    Som de unge dog formår at drysse med sprogblomsterne: Satans måger…

    Vi andre må nøjes med et stille… satans pik


Skriv et svar

*

*


