Måge på Grønningen

Sølvmåge / amerikansk sølvmåge 1-2K, Grønningen, Blåvand, 17. oktober 2012. Klik collage for stor størrelse.

8 Responses to “Måge på Grønningen”


  1. 1 MOKO 22. oktober 2012 kl. 18:19

    Nu vil jeg begå mit livs dumhed og forsøge at kloge mig om Bruun’s Gull.
    Jeg synes den ser røvspændende ud!
    Mit første problem er fuglens alder. Jeg hælder dog klart mest til at det er en 2cy, da næb,krop og ryg ikke ligner 1.vinter-noget-som-helst. Svingfjerene forvirrer dog. Godt nok virker vingebagkanten ujævn(i fældning) på øverste foto t.v , men er det kun mig, der ikke se se to generationers svingfjer? Øverst til højre virker vingebagkanten også regelmæssig.
    Til gengæld ser hale,svingfjer og øjenfarve ganske 1cy ud….men kan det være delay/retardering?
    Lad os antage at det er en retarderet 2cy fugl….måske fordi den er langt væk hjemmefra og hormonbalancen er i udu af samme årsag.
    Umarkerede, mørke dækfjer, sort hale kun med smalle lyse yderfaner på halefjerene, svartbag-agtig fremtoning og….vigtigst….hvide armhuler mod eller mørke undervingedækker. I Gulls står denne kombination nævnt som ukendt hos sølvmåge, men som en karakter for smithsonianus. Endelig forlyder det, at der skulle foreligge fotos, der viser tværbåndet over – og undergump…

    Jeg vil meget gerne høre, hvad det er, der taler imod en smith på denne fugl.

    mvh MOKO

  2. 2 JLR 23. oktober 2012 kl. 16:20

    Hej dudes…Jeg har også tykket lidt på den, og mener også det må være en 2cy, selv om svingfjerene ser helt ufældede ud. Det næb kan man bare ikke producere på 2-3 måneder…ryggen ser dog ret sølvmåge 2cy-agtig ud, og måske ville smithsomianus endda være mere ensfarvet grå i denne alder. For mig at se er armhulerne dog hvide pga fældning, men jeg skal ikke være alt for skråsikker omkring dette. Jeg synes dog nok, at gumpen burde være endnu mere mørkplettet end hos denne fugl – mere brunt end hvidt, så’n lidt kjove-agtigt helst – for at være en ægte yank. VH Jan.

  3. 3 olezoltan 23. oktober 2012 kl. 17:03

    Kommentarer vedr. hvide armhuler hos sølvmåge fra forfatteren selv findes her:

    http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=14458

    OZG

  4. 4 SKr 24. oktober 2012 kl. 20:46

    De afrundede svingfjersspidser og de udviskede store dækker kan ikke sidde på en 1k. Så ingen tvivl om at der er tale om en 2k-fugl. Se evt her: http://www.pbase.com/nature_pix/2nd_cycle
    men bemærk at galleriet indeholder flere afvigende individer. Spændende fugl!

    SKr

  5. 5 JLR 26. oktober 2012 kl. 23:52

    På den nye serie ser armhulerne afgjort hvide ud; så langt så godt. Det er slående så kæmpestor den ser ud, og hvor svartbag-agtig den ser ud: tykt næb, flad pande, og mørkt øje i et lyst hoved.

    Smithsomianus: Jeg mener, at man i de nye grå fjer på ryggen helst skulle se mørke fjerskafter, og gerne se sorte tertiærer. Kroppen er måske lidt for plettet, men det er måske en mere subtil karakter. Men halen er imponerende, og gumpen er der næsten…Det kunne være spændende at høre hvad observatøren selv mente om tingene. VH Jan.

  6. 6 ABK 29. oktober 2012 kl. 20:52

    Hej Jan
    Fuglen var meget iøjnefaldende pga. den (næsten) helt sorte hale og meget mørke store dækfjer.

    Størrelsen er nok svær at bruge, men der var tale om en “stor” sølvmåge med kraftigt næb. Jeg tænkte, at fuglen lugtede af amerikansk sølvmåge, så jeg tog en del fotos af fuglen.

    Jeg prøver at indhente kommentarer fra folk, der har erfaring med bestemmelse af sølvmåge / amerikansk sølvmåge.

    http://www.irbc.ie/notes/pdf/IdentificationOfAmericanHerring(Mullarney&Lonergan).pdf

    Her er en 35 siders bestemmelsesartikel om sølvmåge / amerikansk sølvmåge

  7. 7 JLR 2. november 2012 kl. 00:04

    Hej ABK – tak for linket – det virker ikke, da det sidste “pdf” ikke er aktivt, så det hele skal markeres, kopieres og sættes ind. VH Jan.

  8. 8 ABK 2. november 2012 kl. 19:17

    http://tinyurl.com/cllafeg

    Her er link til 35 siders PDF-artikel om bestemmelse af amerikansk sølvmåge og sølvmåge


Skriv et svar

*

*


