Mågehybris på motorvejspontonen

Lørdag d. 27. oktober valgte jeg at spilde min tid med en tur til Odense Inderfjord, nærmere bestemt Stige Ø. Årsagen var igangværende kommunekonkurrence mod AWN i Roskilde og målet for turen var en ny pointart, f.eks. snespurv eller stor tornskade. Disse fugle fandt jeg ikke. delvist fordi jeg i stedet faldt over en afvigende sølvmågetype ved Odense Ås udløb. Brugte langt tid på at tage billeder og kigge på fuglen, som hele tiden bare lå på vandet. I frustration over aldrig at se noget som helst af regional eller national interesse på mine ture i Odense Kommune fik jeg langsomt overbevist mig selv om at det måtte være en 1k middelhavssølvmåge. Og så gik det galt. Jeg meldte fuglen ud INDEN jeg så kræet flyve. Det MÅ man IKKE, som CIF også tidligere har bekendtgjort. Senere tog fuglen en runde, og jeg bemærkede til min frustration at oversiden så mærkelig ensfarvet kedelig lys ud  og at vinduet i hånden tydeligt bemærkedes. Jeg konkluderer derfor, at fuglen må være en ganske almindelig sølvmåge. Men hvor kan de se ens ud, når de blot svømmer (pas på, pas på, svømmende måger er et helvede) eller står. Så husk nu at få mågen op og flyve og husk superkamera (jeg havde skod digitalt gennem skop, hvilket umuliggjorde flugtbilleder) og is i maven på mågeturen. Se billederne herunder og døm selv – var du også blevet snydt?

Image

Sølvmåge, Odense Ås udløb 27. oktober 2012. Striberne på brystet burde måske have fået alarmklokkerne til at ringe, men denne tegning kan middelhavssølvmåge faktisk også vise. Tertiærerne er af ringe værdi pga. slid, hvorefter både sølvmåge og middelhavssølvmåge kan udvise ret ens tertiærmønstre. Dækfjerene giver normalt et hint, men karakteren er ikke skudsikker på stående og svømmende fugle. Det er svært ordentligt at se disse på denne fugl, men dækfjerene virker ikke tydeligt mørkere end ryggen, hvilket de bør på en middelhavssølvmåge. Ved gennemsyn af billeder af 1k middelhavssølvmåger på netfugl ser det ud til at næbbet fælder er det, der “fælder” denne fugl som middelhavssølvmåge. Næbbet bør være helt sort hos middelhavssølvmåge, med højst lidt brunligt ved basis. Hvis man ser nøjere efter kan man se, at næbbet er tydeligt lyst gulbrunt ved basis.

KrHa

1 Response to “Mågehybris på motorvejspontonen”


  1. 1 JLR 9. november 2012 kl. 20:10

    Hej Kristoffer. Det er en interessant måge, du viser. Uden at være sikker virker det til, at der stadig er fældning af sadlens fjer. Her ville middelhavsen nok være færdig for længe siden med fældning. Mht til oversiden viser middelhavs jo også vindue – blot ikke så markant som hos sølvmåge. Denne og de andre forskelle er jo variable hos begge arter, så helt kategorisk tør jeg ikke lyde. Hvordan så halen ud? Selv om sølvmåge også kan have skarpt afsat halebånd, så ville det have hjulpen en evt bestemmelse meget med beskrivelse af halen.

    Hvis vi nu leger, at du ikke havde sendt den ud, og dermed heller ikke havde dementeret den, men blot lagt den på basen med dine billeder (et par dage efter fx), så kunne det være spændende at høre fra MKH eller OZG, altså DKU, om den ville være gledet igennem.


Skriv et svar

*

*


