Ross’ gås på Ærø

Under besøg på Ærø var Evan-, Maria Søndergaard og jeg på gåtur rundt om Vitsø Nor syd for Søby på vestdelen af Ærø søndag d. 31. marts, da Evan ved 10.45-tiden opdager en hvid gås på en mark. Jeg havde kun håndkikkert med, men den hvide gås sammen med ca. 5 grågæs virkede mistænkelig lille!!! Det lugtede af ross’ gås. Ringede til ESE, der sendte mig nummeret til den lokale Ærø-birder, Morten Müller. Jeg ringede straks til Morten, der tilfældigvis var på vej til Vitsø Nor. Han kunne fortælle, at fuglen – dengang bestemt til snegås – allerede var set onsdag d. 27. marts af Niels Munch Kofoed fra Helsingør.

Morten Müller og Lars Tom Petersen ankommer til Vitsø, efter jeg har forladt lokaliteten, men genfinder hurtigt fuglen. Også Michael Bjerregaard og Sven Dall ankommer; sidstnævnte armeret med telelinse. Via telefonsamtale med Morten og Lars står det hurtigt klart, at det sandsynligvis drejer sig om en ross’ gås. Og bestemmelsen bekræftes af Svens fine fotos. Fuglen bærer tilsyneladende ingen ringe.

Bemærk blålig næbbasis, kort næb, lys næbnegl og tyk hals, der adskiller arten fra snegås.

Hvilken kategori kommer sådan en ross’ gås i? Kategori D eller E. Snegås, der er en langt mere sandsynlig spontan gæst i Danmark i forhold til ross’ gås, der yngler længere mod vest i Canada, er på den danske D-liste.

Klik på fotos for stor størrelse

DSC_0276 DSC_0360 DSC_0380 DSC_0383-Edit DSC_0390-Edit DSC_0392 DSC_0394-Edit DSC_0401

Ross’ gås med grågæs, Vitsø Nor, Ærø, 31. marts 2013. Fotos: Sven Dall

1 Response to “Ross’ gås på Ærø”


  1. 1 svendall 18. juni 2016 kl. 19:17

    Som en sidebemærkning kan jeg fortælle at jeg et år senere atter fotograferer ross gåsen, indflyvende til Ærø fra NØ ved Ærøskøbing… og ja.. sammen med 2 grågæs :-) Om det var de samme den forlod Vitsø vides ikke.


Skriv et svar

*

*


