Islandica(er) i Klydesøen

Lørdag d. 21. september 2013 rykkede jeg til Klydesøen. Ved skjulet syd for Sydmøllevej (tidligere sydtårnet) mødte jeg JTS, der havde opdaget to store kobbersnepper, der fouragerede øst for Sydmøllevej. Det sene tidspunkt i betragtning gjorde, at jeg regnede med, det drejede sig om islandicaer.

Jeg fik skopet på de to fugle. Den ene havde fint orangeskællede rygfjer og orangetoning på brystet. Selvom fuglen var relativt langbenet og langnæbbet, bestemte jeg den til islandica (1K). En 1K limosa, tvivler jeg på, kan være så orangetonet. Den anden fugl var i formen som en klassisk islandica – og mindede derfor i proportioner mere om en lille kobber; benene var korte og næbbet også relativt kort (for en stor kobber). Denne fugl havde ensartet grå ryg og en underside med tydelig kontrast mellem mørkt bryst og lys bug (i stil med en sortgrå ryle). Proportionerne, det sene tidspunkt og fuglens farver taget i betragtning gør, at jeg tror, at denne fugl er en 2K+ islandica.

stor_kobber_klydesoen_colla

Store kobbersnepper, Klydesøen, 21. september 2013. Øverste række viser den formodede 2K+ islandica, Næstøverste 1K islandica, og nederste tre foto viser de to fugle sammen. Klik collage for stor størrelse

En kommentar fra Henrik Haaning Nielsen om de to fugle:

“Hej Andreas

Jeg giver dig helt ret i at 1K fuglen er en islandica. Alene den sene fældning udelukker limosa.
Jeg tror også at den adulte er en islandsk, men jeg kan ikke redegøre for det ud over at fornemmelsen er der.
Det kunne være interessant at bore i vinterdragterne hos de to racer fordi jeg tror der kan være noget om en dybere grå farve hos islandica (kombineret med proportioner?). Måske skindsamlingen i Kbh kunne løfte sløret for noget.
Jeg husker en række sort-hvide fotos fra en vinterfugl i Nibe som er præsenteret i en NOK-rapport. Denne virker også dybt grå og med en skarp kontrast. Vi har snakket om det flere gange (bl.a. Palle og jeg) og mener at det garanteret er en islandica. Jeg har ikke kunnet finde noget litteratur om adulte fugle om efteråret, men absolut et emne der bør bores i.
Bedste hilsener
Henrik”

0 Responses to “Islandica(er) i Klydesøen”



  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

*

*


