Der var afgang med IBJ fra Fyn lørdag 23/3, hvor planen var at lave stort i Nordjylland. Slutningen af marts er måske ikke lige hitsæson, men da der nu var et vindue for at komme i felten, skulle det selvfølgelig udnyttes. Det blev ikke til de store hits, men et par subhits blev bogført i løbet af turen. Første stop var på Fyrvej i Skagen, hvor hærfuglen sås fint, mens den sad og frøs på en gren. Den så noget forkommen ud, men den lever stadig – 6/4! Vi nåede også en tur på havnen inden solnedgang, hvor bedste fugl var en 2K kaspisk måge, der stod på vestmolen. Vi spiste hos ROC, hvor TEO stod for maden. Der var selvfølgelig dårlig stemning og mistilliden trivedes – lige sådan, vi kan lide det.

haerfugl_grenen_camping_2303_2024

Hærfugl, mellem Grenen Camping og Skagen Fyr, 23/3 2024

Screenshot

Kaspisk måge 2K, Skagen Havn, 23/3 2024

roc_teo

En art, der endnu ikke er truffet i Skagen. Grenen Fuglestation har bekostet en plakat for at booste chancen for, at den kan komme på listen.

24/3 var der morgenobs på Grenen, hvor vi så gråmåge 2K (nok genganger), sølvhejre, havørn 2, bjergvip 4. Derefter var det en tur ned i andeland – Store Vildmose, som er en lokalitet, jeg ikke tidligere har besøgt. Vi startede på Biersted Mosevej, hvor vi mødte RSN, der også var ude at tjekke svømmeænder. Der lå mange, men ingen sjældne. Derefter fortsatte vi til det nye tårn på Manna Mosevej, hvor højdepunktet var PHK, der ligeledes bladrede rapænder.

Vi tog en lille andepause ved Ørnefenner, hvor vi – på trods af regn – så en kongeørn flyvende og siddende. Derefter var det tilbage til ænderne, hvor højdepunkterne dog var en 2K vandrefalk ved Stokenge og en klyde ved Debel Enge. Nu var dagens andekvote fyldt op, så vi kørte til Hirtshals Havn, hvor der stod en 2K gråmåge ved indsejlingen. Desuden så vi det lokale øresvin, der svømmede nær en bøje ud for indsejlingen. Bruger den bøjen som kløpind?

Screenshot

Kongeørn ad., Store Vildmose, 24/3 2024

vandrefalk_store_vildmose_1

Vandrefalk 2K, Store Vildmose, 24/3 2024

graamaage_hirtshals_2403_24

Gråmåge 2K, Hirtshals Havn, 24/3 2024

Næste morgen, 25/3, startede vi som sædvanlig på Grenen, hvor bedste fugle var dværgfalk, mallemuk, islandsk ryle, sortstrubet lom, tejst og bjervip 10. Ikke de store overskrifter, så vi rykkede til Hirtshals, hvor en sortrygget hvid vipstjert han og en husrødstjert han fouragerede langs jernbanen, hvor steppetornen holdt til i sommeren 2023. Øststranden blev også tjekket, hvor vi sparkede en enkeltbekkasin og en dobbeltbekkasin op, men der var få måger. Dagen sluttede på Skagen Havn, hvor en 2K gråmåge stod på et tag ved FF.

yarrellii_hirtshals_1

Sortrygget hvid vipstjert han, Hirtshals, 25/3 2024

husroedstjert_hirtshals1

Husrødstjert 3K+ han, Hirtshals, 25/3 2024

graamaage_skagen_havn1

Gråmåge 2K, Skagen Havn, 25/3 2024

26/3 var der igen start på Grenen, hvor bedste fugle blev almindelig kjove, sølvhejre og hedelærke. Derefter tog vi en tur i andeland, hvor første stop var Ulvedybet. Ud over mange ænder sås to brushøns og en havørn. Næste stop var Vejlerne, hvor HHN tidligere på dagen havde fundet en amerikansk krikand blandt 7.720(!) krikænder på Bygholmengen. Lige før ankomst til Bygholm tikkede en melding ind, at anden sås fra Kraptårnet, så vi slog et smut forbi og så yankeen på stor afstand. Til gengæld var den i et forfærdelig lys! Fra Bygholmdæmningen sås stor kobbersneppe 20, lille kobbersneppe, vandrefalk 2K og skestork. Vi fortsatte til Dykkerslusen ved Arup Vejle, hvorfra vi tjekkede ænder. Ud over ænder sås havørn 2 og sølvhejre 4. Vi sad næsten fast i mudder, da vi skulle forlade lokaliteten, men efter et lille tilløb gik det lige akkurat. Tjek dette link for en anden gang, hvor det var lige ved at gå galt. Overnatning foregik på Ørhage Naturcenter.

Trane, Grenen, 26/3 2024

am_krik_kraptaarnet_2603_24

Amerikansk krikand han og krikænder, Bygholm Vejle, 26/3 2024

ibj_oerhage

Deaktivering i den blå time

27/3 startede vi på Agger Tange. I nordenden af den nordlige lagune stod en temmelig rød stor kobbersneppe, som vi bryggede på kunne være en islandsk. Desværre stod den meget langt væk, så den slap for at blive bestemt. Tjek videoer af dyret her og her. Ellers kunne tangen byde på en stenpikker han ved stenbunkerne i sydenden samt et par sortstrubet bynkefugl ved færgelejet og en adult vandrefalk. Vi tog færgen til Thyborøn, hvor bedste obs i havnen var en gråsæl. I den sydlige lagune ud for Cheminova lå der mange ænder, heriblandt et par atlingænder.